tirsdag 15. desember 2015

Luke 15 Glassbyggerstein

Idag er det luke 15 i Julekalenderen som skal åpnes.

Jeg har laget lampe av en helt vanlig glassbyggerstein jeg har kjøpt til 22,- på Biltema.
Jeg fikk samboer til å borre hull under, sånn at jeg får dyttet inn en led lysremse. De får du med batterier og kontakt. Det er best å ha en med hvit eller gjennomsiktig ledning. Grønn ledning vil synes igjennom tror jeg.
Jeg malte først forsiden og baksiden med gesso, lot det tørke godt. Skrev ut motiver fra nettet på vanlig skriverpapir. Klippet de til og limte de fast med decopage lim. Vær forsiktig og ikke bruk mye lim på en myk stor penselen, ta heller flere ganger på, da motivet lett flyter utover hvis du bruker vanlig skriver. Har du laserskriver er det best å bruke for da er det vannfast.
Når jeg hadde alle lagene med decopage lim på, duttet jeg litt gesso rundt kanten på motivet igjen. Husk tørke godt mellom operasjonene.
Så tok jeg striebånd og blonde rundt steinen og limte det fast med limpistol på toppen. Lot vær å ha bånd og blonde over hullet til lysene. hvis de må byttes etterhvert.
Knøyt sløyfe av blonden og hyssing og limte det på skjøten av blonde og striebåndet på toppen. Limte på kongler og bark stjerner, og perler. Limte også et perlebånd rundt motivet foran og bak med limpistol. Til sist hadde jeg på litt snø maling som jeg duttet på med fingrene.

Håper dette var til inspirasjon for deg til å prøve noe nytt. Hvis du har en elektrisk kutteaskin er det fint å froste disse stenene og ha på vinyl tekst eller motiv.. Prøv deg frem.. jeg skal lage noen med private bilder i julegaver i år..





Vi jentene i Papirlosjen har også en RAK hver vi gir bort til den vi liker best av de bidragene som kommer inn til vår utfordring denne mnd. Så du har flere sjanser til å få en fin premie denne mnd.
Du finner utfordringen vår her #12 Jul/Vinter

Premien denne mnd er fra SLS Lines

Her er min RAK





Jeg vil også informere dere om at jeg slutter som DT for Papirlosjen fra 1 Januar 2016. Grunnen er helseplager og sykdom i familien som gjør at jeg har problemer med å få tid til å lage inspirasjoner og yte 100%. Jentene i Papirlosjen har vært helt fantastiske og de er utrolig dyktige damer alle sammen. Men jeg vil følge med på Papirlosjen, og du skal ikke se bort ifra at du finner et og annet innlegg fra meg alikevel.
Så takk for meg for denne gangen.
Klem fra DT May Britt


10 kommentarer:

  1. Åhh...fy søren så stemningsfullt og flott :)

    SvarSlett
  2. Her er det bare å "dutte" i vei :-) Hærlig ord. Hvordan klarte han å bore hull uten at det sprekker? Er jo et ganske stort hull som skal til for å få inn batterikassen.

    SvarSlett
  3. Her er det bare å "dutte" i vei :-) Hærlig ord. Hvordan klarte han å bore hull uten at det sprekker? Er jo et ganske stort hull som skal til for å få inn batterikassen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk.. Du borer hull I bunnen først med det minste boret så det største. Jeg kjøpe et sett med glass bor på biltema. Du putter bare inn lyslenken ikke batterikassen.. Den gjemmer jeg bak lampen. Ja dutte må man.. Vi finner stadig nye ord som forklaring he he.

      Slett
    2. Tusen takk.. Du borer hull I bunnen først med det minste boret så det største. Jeg kjøpe et sett med glass bor på biltema. Du putter bare inn lyslenken ikke batterikassen.. Den gjemmer jeg bak lampen. Ja dutte må man.. Vi finner stadig nye ord som forklaring he he.

      Slett
  4. Hei :)
    "Lampen" var bare heilt nydelig! :)
    Men hvor fikk du tak i lyslenken?

    SvarSlett
  5. Hei :)
    "Lampen" var bare heilt nydelig! :)
    Men hvor fikk du tak i lyslenken?

    SvarSlett