lørdag 12. desember 2015

12. desember og Papirlosjens Advenstkalender luke nr 12


I dag er det 12 dager igjen til jul....
og det er min tur, DT-Ane Lene,
til å åpne dagens luke.

Som i dag er:

Hjemmelaget leverpostei


Så lenge mine barn kan huske,
så har vi laget leverpostei til jul.
Så i vår familie har dette blitt en tradisjon.

Og ikke for å skryte (hehe), 
men den smaker himmelsk.
Vi klarer ikke å vente til romjula med
å ta en smakebit, nei.

Litt gris blir det å lage røra,
men det er glemt når vi setter tennene i første brødskiva
med hjemmelaget leverpostei i førjulsstria.

Hvor jeg har funnet oppskriften, husker jeg dessverre ikke,
men den heter: Høy dansk leverpostei.

Her er oppskriften:

500 g lever
400 g spekk
100 g margarin
70 g mel
1/2 l melk
4 ts salt
1 ts pepper
1 ts sukker
2 løk
2 egg



Lever, spekk og løk kvernes 3 ganger.

Bland så dette sammen med hvit saus,
laget av margarin, mel og melk.
(Er du usikker på hvordan du skal gå fram, finn en oppskrift
på hvit saus, og følg fremgangsmåten).

Tilsett krydder og egg tilslutt, 
og rør godt sammen.

Husk også på at det er best at alle ingridiensene man skal bruke bør ha samme temperatur.
Så ta ut spekk, lever, melk,egg, margarin og løk fra kjøleskapet en stund før du setter igang.
Dette gjelder forsåvidt ved all matlaging, har jeg nå lært engang :-)


Hell så røren i former.
Formene jeg har brukt her, har jeg kjøpt på Staples,
de kommer med lokk.

Sett formene i en langpanne.
Leverposteien skal stekes i vannbad.
Det er enklest å helle vann i langpanna
etter at man har satt langpanna i ovnen.

Leverposteien skal stekes på nederste rille på 125 grader
i 1,5 time. 

Bildene jeg har brukt er ikke fra i år,
for jeg har ikke laget leverpostei ennå.
Prøver å lage det så tett oppmot jul som mulig,
da leverposteien ikke har ubegrenset holdbarhetsdato.
Men en god uke holder den!
Følg med i morgen,
når neste luke skal åpnes.

Smil fra DT-Ane Lene

4 kommentarer: