søndag 13. desember 2015

Luke 13. Lucia og lys i mørket.


I dag er det 13. desember og Lucia dagen.
Siden det er min tur til å komme med litt inspirasjon
skal eg vise hvordan eg froster glass og lager lykter.





Eg pleier å bruke Glas Frost fra Schjerning,
men først vasker eg glassene eg skal bruke med alkohol.
Dette for å fjerne limrester eller fingeravtrykk.





Her har eg med vilje valgt 3 typer glass.
Dette for å vise at en ikke trenger å kjøpe de dyreste glassene,
at det kan bli like kult med et syltetøyglass eller billig glass.
Et Uncle Bens Sweet and sour glass,
et glass med lokk kjøpt fra en butikk som heter Lagerhaus
og en lysholder fra Nille.

Du kan og bruke bl.a. Norgesglass og andre glass med lokk
og putte feks. godteri i, krydder i osv.



Eg bruker en sminkesvamp fordi eg føler det gir jevnest resultat.
Eg lar det tørke i ca 5 min (alt etter hvor tykt lag eg har brukt) før eg tar på neste lag.
Eg bruker alltid minst 2 lag, men det er en smakssak.
Samt hvor jevnt du har fått det.



Du kan la glassene være som de er når de er ferdig frostet.
Eg har valgt på putte på Staz sine Gnikkiser da eg synes det gir en flott effekt når en setter lys nedi
eller har på en humoristisk tekst når en gir vekk eg glass med sjokolade.

Bruker du stearinlys kan det være lurt å bruke dekorsand
som er laget for at en skal kunne sette lys nedi bare for å være på den sikre siden
da glass kan bli varmt og begynne å brenne.
Led telys er et flott alternativ spesielt om det er barn tilstede.
Eg har hatt dekorsand nedi selv om eg har brukt ledlys
da eg synes det gav en koselig effekt.



Eg har og pyntet med seambinding, blomster, hyssing og charms.
Men det er egentlig bare å la fantasien styre deg i rett retning.
Og som sagt husk å være forsiktig i forhold brannsikkerhet.






Eg vil helt til slutt minne om vår pågående utfordring: Vinter/jul. 
Premien er digistempler fra SLS Lines.
 I tillegg vil alle som deltar i utfordringen ha sjansen til å bli trekt ut som en av
DT'ene sin favoritt og vinne en RAK.


5 kommentarer:

  1. Disse lysene er bare så utrolig vakre :D

    SvarSlett
  2. Nydelige lykter, så koselig med disse i vintermørket. Kjempefine <3

    SvarSlett
  3. Nydelige lykter, så koselig med disse i vintermørket. Kjempefine <3

    SvarSlett